Thursday 21 November 2013

Alhamdulillah, dah 4bulan :)

Assalamualaikum wbt.

Horeyyy!!! Da 4bulan. Ade lg 5bulan ++ ..hihi

Da lame plk rasenye xhapdate blog. Sblm ni aku ade ckp nk share pasal g buat buku merah/pink kan? Aku da buat da. Hoyeahhh!!! hehe. aku buat time kandungan 10minggu. g klinik sblm klinik bukak agi.hehe. punye la eksaited, kul 730am da tercongok dpn klinik kesihatan tu. amik nombor, tunggu name dipanggil n nurse tu bg buku merah, mintak isi maklumat2 kite n husband. pastu, g test urine, amik berat, cek HB (12.9, alhamdulillah), jumpe nurse balik utk penerangan pasal susu ibu, makanan berkhasiat utk ibu n baby, cek brea*t (tau2 aje la ekk). nurse tu pon ade gk tekan2 perut, nk cek baby duk katne.. n mcm2 agi la.pastu g jumpe doktor utk scan perut. mase tu 10minggu, so xnmpak ape pon.npk kantung n jantung dupdap jer. Alhamdulillah, semuanya sehat walafiat. n last skali g farmasi, amik ubat. mase ni die bg asid folic, ascorbic, bcomplex n ferrous fumarate (iron). :)

2minggu pastu, g klinik agi utk amik darah. resultnye pon alhamdulillah. HB pon bagus. 13.4 :) .. lg 2minggu, g checkup lg. cek  mcm biase. test urine, cek HB n berat. yang tang HB ni yg wat aku sedih sket nih. tetibe lak HB turun mendadak. jadik 8.8 plk. nurse tu ckp hb rendah sgt. doktor pon ckp xlogik. tetibe leh drop mendadak. aku da cuak da time die bg penerangan pasal bahaya anemia. (hb rendah/kekurangan zat besi). nurse pn bg 1 tarikh, suh g jumpe pegawai pemakanan kat KK presint 9. aku ngn hubby pon g la dengo seminar tu same2. dr kul 230pm-430pm.

Aku ckp kat hubby yg aku punye HB rendah sgt. die pon cpt2 google ape bahaye anemia. boleh menyebabkan lesu, cpt penat, jantung berdegup kencang, pitam, ank lahir xcukup bln, kecacatan pd janin, janin mati dlm kandungan, tumpah darah mase bersalin n bleh mnyebabkan kematian ibu semasa bersalin. Hubby da wat muke kelat da. langsung xbercakap. ptg tu, trus order shaklee utk aku n baby. huhu.

da 2minggu aku amal vita-lea shaklee. alhamdulillah, ade selera mkn, tenaga pon maken bertambah2. 2hari lepas g checkup lg. n syukur sgt2. HB da kembali normal. da jd 13.0 .. nurse pon heran camane bleh naik mndadak. aku xckp la aku amik shaklee. sb, ade kemungkinan jgk HB naik sb ubat yg klinik bg aritu. die ade tmbah obimin n kna mkn 2bijik iron sehari (sblm ni sebijik je sehari). mkn pon aku jage sket. byk minum jus. mkn bilis hari2. n lepas mkn makanan utama, aku xminum milo/nescafe/kopi/susu. sb nye, pas minum tu, ubat xdpt diserap oleh bdan. same mcm xmkn ubat ler.. seolah2 me'nyah'kan balik fungsi ubat tu. skrg bdan pon da semakin bersemangat, xsabo nk tunggu kelahiran baby.. hahahaha...

No comments:

Post a Comment