Sunday 7 September 2014

Pengalaman Bersalin (Part II)

Salam hemak2. Err, mentang2 dah jadik hemak sekarang, bg salam kat hemak2 jer kan. xbaek tau wat gitu. Hai.. salam semua. Ada sihat kaa.. Alhamdulillah. :)

Seperti yang dah dijanjikan pd post yg lepas, aku nk sambung balik cerita pasal pengalaman bersalin kan. punye la byk aku nk share smpai ade part kedua. jgn terkejut plk kalau ade part ketiga nanti. :D

Selepas husband azankan baby kami, nurse ambik baby utk prosedur yang seterusnya. nak mandikan baby, pakaikan baju baby n ape ntah yang dorang buat. aku pasrah jer. hehe. nurse mintak barang2 baby yang kami bawak. nah!! 1beg penuh ngn barang baby. lengkap! sume ade. nk ape, ckp jer. mintak jer. kompem ade lam beg tu. pastu, doktor tu ckp, bg pampers 1. err, nk pampers jer ke? byk tau kite bwk. dorng pakaikan baju sepital jer kasi baby. korang tau x? dorang pakaikan baju kaler pink. waa.. da macam gegel plak ibu tgk anak ibu. muke dah la ala2 jambu gitteww..maken terserlah plk ke'jambu'an anak ibu. hekhek..

okay, lupe nk cite. pas bersalin, azankan baby, pastu diorng bawak baby utk mandikan, si ibu kena jahit plk. suami diminta utk keluar. hanya ibu n nurse jer (err, xtau la btol ke x nurse. die pakai baju kaler biru. uhuks. si baju biru tu mintak aku kangka*g lagi. penat tau. asik kena kangka*g jer. die bg bius kat tempat nk jahit tu. tp, kan terasa gk benang tu. lame uii.. 2jam!! meneran xsmpai 20minit pon. dah ler lame. pastu kan. kan.. kan.. saket! huwaaaa.. 2kali die bg ubat bius sb bius yang pertama da abes. nk bagi ilangkan saket, aku siap sembang2 agi dgn si baju biru tu. tp kan, still jgk terasa saketnye. lg saket dari beranak. berpeluh2 die 'menjahit'. ade nurse laen masuk, siap tolong lapkan peluh kat dahi die. sian die. uhukk..

terasa lame sgt die jahit. pastu kan, die panggil sorang agi si baju biru. yg ni senior sket. mintak pandangan samada jahitan da okey ke belum. naseb baek die ckp ok. aku da xtahan da mengangka*g ni. penat. siap terketar agi kaki menahan penat. kaki belah kiri pulak bekas eksiden tahun 2011. mmg xkuat. (iron girl.. hohoii..). pas setel jahit, die suh straight kaki. perghh.. lega giler rasenye. tp kan, 5minit lepas tuu.. mak oiii.. rase nk menangis. nk menjerit2 kesakitan. kaki CRAMP!! aku mintak si baju biru tu urutkan. huhu. muke xmalu. dah saket2 mmg xsempat da nk malu2. die urutkan sebelah kanan. pastu, belah kiri plk cramp. suh die urutkan belah kiri plak. tp, xilang gk. aku mintak die panggilkan asben aku masuk. then, asben pon masuk. aku mintak asben lak urutkan. mintak urut 2-2 belah kaki. tp, xilang gk. labor room lak sejuk semacam jer. urut punye urut, xilang2 jgk saket nye.

pastu, aku rase laen macam je kat kaki aku. aku cube angkat kaki. XBLEH ANGKAT!! aku da gelabah da. kebas semacam. mmg kebas sgt2. sampai xleh nk angkat terus kaki. aku cube cubit2 peha. xrase ape. aku da rase nak nangis. nape xleh gerak lak. aku tekan loceng. datang sorang nurse. die tanya nape. aku ckp la, kebas. die ckp biase la lepas bersalin mmg gitu sb byk tumpah darah. aku ckp ni xbiase ni. ni LUAR BIASA. kebas sgt2. xbleh gerak langsung kaki. then, die panggil staf laen masuk tgk. dorang pon gelabah tgk aku. pelik sb xleh gerak langsung. dorang panggil lg geng2 dorng. fuhh! ramai gk yg dtg tgk. 4 5 org gk yg datang. dorang tye, aku ade masalah x time ngandung. aku ckp, aku ade GDM jer. then, dorg cek aku punye tekanan darah. normal. haikk! dorang da pelik da. panggil lagi geng2 dorang yg laen. yang xsuke nye, ade sorang laki plk yang masuk. hadoi, td sume pompuan. ni bleh plk masuk yg laki. sume wat muke cuak. dalam pale otak aku, xkan LUMPUH kot. nauzubillah. aku da nebes da. mane xnebes. xbleh gerak dari pinggang ke bawah. even nk gerakkan jari kaki pon xleh. then, ade sorang nurse tye aku. bile last mkn. aku ckp ar, last mkn kul 8pg. mase tu jam da kul 3pm lbh (kalau xsilap laa).. then, die bawakkan aku bubur kacang merah n air. dorang keluar. then aku makan. makan sket. uihh! sedap plk. makan lagi. dan lagi. dan lagi. sampai la abes semangkuk. hahahaha.. rase cm nk mintak lg semangkuk jer  :P .. then, aku rase kaki macam da ok sket. tp, still saket kebas2. nurse masuk, tye cane. aku ckp, da ok da sket. nurse tu pon ckp. "die nk husband suapkan mkn. sb tu la kebas2" hehe. aik nurse ni. pndai sakat kite kn.. kite sengih jer. pdhl asben xsuap pon. kite mkn sndiri jer. berdikari. hihi..

dah ok sket kaki. tp, rase nk buang air kecik plak. kaki xok lgi ni. aku gtau nurse aku nk buang air. die tye, nk g toilet ke, nk pakai besen? aku ckp la,nk g toilet. lawas sket buang air. hehe. die papah aku masuk toilet. aku igt, toilet kat luar. rupenye lam labor room tu jer. nurse tu siap ajar agi care2 nk duduk kat jamban tu. kna kepit2 sket. cuci xleh maen sembur jer. kna gune air yg perlahan. takut jahitan terbukak. dan kena pastikan tempat jahitan tu sentiasa kering. lembab pon xleh. sebab, kuman n bakteria mmg suke duk kat tempat yg lembab2. pastu nurse tu pesan, kna rajin tukar pad. n yes.. aku mmg rajin tukar pad. sehari lam 6 atau 7 pad gk aku tukar. tiap kali g toilet msti bawak pad n tisu.

then, lam kul 5lbh (kot. da lupe da.), nurse tolak masuk wad. bwk skali ngn baby, letak tepi katil. Alhamdulillah. lega sket, dapat masuk wad. leh baring2. husband xblik agi. sian die, lapo.. aku suh die mkn roti yg die beli tu.. die makan 1. sian dieee.. sembang2. pastu, asben gtau. mak n adik ipar da ondaway ke putrajaya. nk tgk ank menantu ni haa.. dtg dari batu pahat. sian mak. dah la tangan xbaek agi. pki simen agi.. huhu.. nti mlm bru smpi.. jam kul 6lbh dah.. asben nk blik. berat je ati nk suh die blik. tp, yer ar, kang blik lwt2 mlm kang xleh. die rabun mlm. same cm aku.. asben pon blik. tp, xlame pastu, die dtg blik. tye die, nape dtg blik. uri tertinggal rupe nye. last2 maghrib gk bru blik. fuhh.. seharian duk hospital serdang..

Alhamdulillah, sume da setel. Esoknye, da bleh blik. sb baby sehat. ibunye pon sehat. cek jahitan, sume ok. baby pon da kencing n berak. Rehat kat umah plk. Bermula la sesi berpantang plk. Mmg mencabar. nti plk. cite.

k, bai :)

No comments:

Post a Comment