Tuesday, 14 February 2012

Masih Belum Terlambat

sejak aku bercuti selama 4bulan lbih ni, aku mmg banyak luangkan mase di rumah.terperap di rumah jer.ape keje aku?ngadap laptop.bukak fb.chatting, maken aktif berblogging, exercise kaki sket2, tgk tv, laya lagu n cite lam youtube, skali skale g checkup, jalan2 kat ruang tamu n dapur, kdang2 tolong mak masak (tolong cincai2 jer.yerla, gune tongkat, ape la sgt leh wat.mak pun xbg sgt g dapur), sapu2 umah (even terjengket2), makan, tido, bace novel..hmm..2 jer la keje aku..erk, byk jugak menda yang aku wat.tp, cmne aku bleh xpasan.asik ckp boring jer.hmm...

n mase aku banyak diluangkan dengan ber'pesbuk'.baru ade mase nk berpesbuk.sblm ni ade jer mase.cume pas login, tgk2 n usha2.bukak notifications pastu logout.gitu jer la besenye.tp, disebabkan aku da bercuti pnjang n kje opis aku da xwat, apatah lagi sibuk nga promosi da xde.aku luangkan mase aku ngan belek2 fb sepuas ati.ye, byk yg aku dpt dr fesbuk. n menda yg paling byk aku dapat is "ILMU". ye, ilmu.

ilmu yang banyak mengisafkan aku.sape ckp fb tu tmpat tuk cari jodoh?sape ckp layan fb ni buag mase?sape ckp fb ni tmpat tuk buat duit?sape ckp, fb ni hnye tmpat tuk lepas geram?sape ckp fb ni tmpat tuk mencarut?erk??sape yg ckp cmtu?ok..aku angkat tangan..n aku mengaku..YA!..btol la tu kan.tp, xsemestinye, 2 jer yg kite leh wat melalui fb.rmai gk yang berdakwah menggunakan fb.berkongsi ilmu.

byk ilmu yg aku dapat.ilmu tu menginsafkan aku.sbnrnye, banyak dosa yg aku da buat.samada sedar atau xsedar.terutamanya soal AURAT.yer, cara pemakaian, cara berhijab, pergaulan, amalam, adab n banyak ag la.aku terlalu jahil.hmm,tak.aku xjahil sangat sebenarnya.tp, aku alpa.aku lalai.xterlalu amik berat soal2 tu.mungkin ade yg ckp..'ala, chill la..ade mase ag.relax ar'..atau 'masih belum terlambat untuk menginsafi segala dosa yang pernah dilakukan.pintu taubat masih terbuka'..

sblm ni aku terlalu sibuk kejar dunia.terlalu sibuk dengan kerja.tp, duit xpernah nk cukup gk.mmg, manusia xpernah nk rase cukup.kadang2 nk bukak Al-Quran pun da jarang sangat.lepas arwah ayah meninggal, baru la aku pegang balik Al-Quran.after solat, berdoa.lepas accident, baru la aku banyak2 berdoa.baru nk memohon pd Allah.truk kan.. :(

pas arwah ayah aku meninggal, mesti ade jer brite kematian yg aku dengar.yag rapat dengan aku.mungkin care kematian yang berbeza.ade yang meninggal dengan cara yang aku rase sangat sedih.even, yang seusia denga aku ade yang da meninggal.hmm..yang pastinya mati xmengenal usia.dan mati itu pasti untuk setiap makhlukNya. :"(

tanda2 kiamat pun da nampak da.banyak.lelaki menyerupai perempuan, perempuan menyerupai lelaki.melakukan maksiat secara terang-terangan, kalimah Allah dipermainkan, laungan azan diperkotak-katikkan.ramai wanita yang tanpa malu menayang aurat pd yg bukan mahram, murtad, minum arak, melakukan seks bebas.aduh la.aku sndiri pn da takut degan dunia skrg.aku bukan nk menuding jari pd sape2.

mmg da ramai yang memakai tudung skrg ni.alhamdulillah, ramai yang terbuka hatinya untuk berhijab.tp, kenapa berhijab itu hanya disebabkan fesyen?hanya untuk cantik?kenapa bukan kerana Allah?

hmm..aku maken takut dengan dunia skrg..mmg btol2 takut.tp, masih belum terlambat untuk kita sama2 menginsafi segala dosa yang telah dan pernah kite lakukan dulu.

--------------
maaf kalau entry aku kali ni menyinggung mane2 hati.sesungguhnya, aku juga pernah melakukan dosa.dan, marila same2 kita menginsafinya.. :)

No comments:

Post a comment