Thursday 6 February 2014

Cramp Ketika Mengandung

Assalamualaikum wbt.

Da lame rasenye xhapdate blog.Alasannye, bkn sb busy tp, sb malas nk menaip.Dalam kepala hotak ni mcm2 nk share.Tp, klu da pyakit MALAS tu menyerang, xdapek la nk nolong ehhh..

Semenjak preggy ni, bleh dikatakan aku jenis yg rajin mncari maklumat.Almaklum la, time wat monthly checkup xtau nk tanye ape.Tp, sebaik shj kaki melangkah keluar drp bilik nurse, macam2 menda nk tanye.Xkan aku nk ketuk balik pintu n bertanya kan..Agak2 lerrr..So, ape yg aku buat, balik umah je, bukak tenet n cari maklumat. N byk info yg aku dpt. Nak2 skrg aku agak aktif jgk la share experience ngn mom to be. :) Kitorang plak, w/pun masing2 xpenah kenal tp bleh share mcm2 menda.Suke sgt3..Hehe..

Cuti CNY baru ni, aku balik Batu Pahat.4 hari gk aku ngn husband duk sane.Drive ke sana.Sampai2 jer, bdan da penat.Makan n then, rehat. Mlm nye, kami makan di luar. Mak mertua belanja tomyam seafood, telur dadar, kailan ikan masin n sotong celup tepung..Punye la berat perut ni haa..Padahal baru 6bln stgh.

Hari kedua, kitorang jln2 n shopping kat Pasar Karat.Dapat la beli baju pgnant, stroller n ade lg menda.Ape ntah namenye mnda tuh..Letak baby, pastu hayun kan menda tu..Haha..Murah2.Stroller tu aku leh dpt RM60.Ala, brg bundle..Pastu, kitorang g minum cendol n mkn pasembor. Then, balik umah mak masak.Aku tolong sket2 jer.Xtau nk watpe.Tgh2 masak, bleh plak sepupu asben col. Ckp nk dtg.So, kitorang ape agi.Kelam kabut la nk masak.Tmbah lg masak.Sb, dorang dtg time lunch..Tgh2 masak, bleh plak minyak masak abes stok.Pegi la aku ngn asben beli minyak masak n ais skali..Then, pas setel masak, xlame pastu dorang pon sampai. Hidangkan makanan n lunch skali.

Bile da ptg, bru la dorg balik. Fuhhh, baru la beh btolkan sket pinggang. Penat..Huhu..Malamnye, aku tido awal.Sb badan da rase penat sgt2.Xsedor da tertido.Huhu..Pukul 3pagi, tetibe jer aku tersentak. Kaki kiri CRAMP!!! Mak aihh, punye la saket..Cepat2 aku duduk, kononnye nk urut2.Tp, tangann xsampai plak.Sb perut da memboyot.Fuhh, mase tu xyah ckp laa...Mmg saket yg teramat. Aku kejutkan asben aku."Abggggg!!!" Sian plak die, tersentak n tye aku nape.Aku ckp la kaki aku cramp.Die tolong urutkan. Tp, yg kelakornye, bleh plak die urutkan kaki kanan.Yg saketnye kaki kiri. 3 4 kali gk aku ckp kat die.Bkn kaki kanan, tp kaki kiri!!! Alahai, susah tol brckp ngn org yg mamai nih..Da ler tgh saket sgt2. Time asben urutkan, maken saket plak.Aku da xtahan da.Menangis sepuas ati.X pk da mak mertua yg tgh tido kat depan bilik kitorang. Asben aku da kalut da.Sambil2 urut, die pujuk aku jgn nangis..Bahu die da lencun da ngn air mate aku. (Air idung pon ade skali.Haha..) Lam 5/10minit gk bru la okey.Pas ilang cramp bleh plak aku tenung asben aku.Pastu, tetibe ketawa.Hahaha..Bkn pe, tetibe rase malu lak ngn asben aku.Menangis sampai lencun bahu die..Then, die ajak tido.Da siap baring2, nk g toilet plak..Sb byk sgt menangis kot.Haha..Nk turun katil tu, keras plak betis ni haaa..Terhincut2 la aku jln g toilet.Naseb bek toilet lam bilik jer..Da melepas hajat, baru la slesa nk tido.Tp, bangun pg tu trase lg kerasnye betis. Huhu..

Org ckp, kalau cramp time prgnant, tu tandanya kurang kalsium.Tp, aku xsure aku cramp sb krg kalsium atau sb trlalu penat brjalan..Esoknye, bleh plak jln2 ke Punggur.Tp, kali ni aku jd penumpang jer.Asben plak yg drive.Asben rindu ngn tok mak die.Da lame xjumpe ngn tok mak die.Pastu g umah kawan mak plak.Pas zohor baru la balik umah..Malamnye, g makan kat BP Chop n singgah kat dataran.Ade karnival.Aku da xlarat da.So, aku duduk jer.Fuhh!! Mmg penat..

Ari keempat, pukul 830am drive ke Seremban.Kaki pon da ok da.So, xde masalah la utk aku drive. Sampai kul 12 lbh.Lunch kat umah akak ipar.Kul 3 lbh, jalan2 kat Tesco Seremban, shoping brg baby.Pastu mkn kat McD.Then, kul 5lbh grak balik putrajaya. Sampai umah kul 6 lbh..Sampai2 umah je, asben trus pasang baby cot.Xmenyabo tol laaa...

Cuti yg sgt memenatkan..Naseb baek xcramp lg mlm tu..Tido pon da pndai selimutkan kaki.Da trauma ngn cramp.Mintak2 pasni jgn la cramp lg..Saket wooo..Uhuks.. ;(

p/s: Thanx kat hubby sb urutkan kite mlm tu.Klu x, lg teruk kite meraung..Pndai ngurut kan.Pasni bleh la wat part time urut org plak.Hahaha..

No comments:

Post a Comment