Tuesday, 15 November 2011

Practices make perfect

time2 skolah dulu, teacher2 aku slalu aje cakap, practices make perfect.kitorang ni angguk n angguk ag.konon2 paham ler tu.skrg aku bru la sedo, pe yg teacher kitorang slalu ckp tu mmg btol.tersangat la btol.leih kurang camni la.klu sorang penyanyi tu, nk perform kna la practice dulu.practice sore,practice persembahan, practice tarian and wut so ever la.klu football player, kna slalu practice maen bola, hari2..erk, hari2 ker?entah ler.xsempat nk wat research laks.macam aku lak..haa..meh dekat2 aku nk cite nih..

semalam, kul 8am aku ade appointment kat Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ).g xray tangan n kaki aku yang patah. g skali ngan pakdin, along, yoe n of kos la darxness pn ade skali..hihi..sian bf aku.kna ngajar kelas pg tp leh lak temankan aku kat hspital.tp, kejap je la.sampai kul 1030am.yerla,nk kejar next clas lak.huhu.thanx n sory klu da susahkan abg..ye, after 45days doktor tu nk check la kot2 tulang tangan n kaki aku da bercantum atau belum.alhamdulillah, tulang tangan aku da bercantum.tp, tulang kaki belum bercantum lagi.tp,its normal.kalau tulang kaki kna amik mase dalam 3bulan.implan yang dimasukkan dalam kaki aku pun berada dalam keadaan yang sepattnya.alhamdulillah.lega aku dengo.siap maen gurau ag ngan doktor tuh.hihi.

tapi,

ade  bad news.huhu.doktor mintak aku angkatkan kaki aku.tp,kaki aku langsung xleh diangkat.doktor pun terkejut gak.knapa kaki aku xleh diagkat.sebab sepatutnya, after 45 days, kaki da bleh diangkat secara straight.tp, kaki aku just leh agkat sket.45 darjah pn xsampai.huhu.aku tanye la doktor tu.klu xleh agkat, kire abnormal or cmne.then, doktor ckp,ye..abnormal.aku ni kire lambat.takut nanti terganggu sistem peredaran darah pada peha aku.;-(..mate da berair da ni.da riso da.tkut nti jadi pape lak.senyap seketika.....................
doktor tu tetibe tanye.da kawen ke?aku ckp ar, belum.then, leh lak die kate, "abeh la awak,nanti hantaran kawen rndah.mintak 11k da jadik 2.5k sebab kaki xleh gerak."huhu.jahat tol.then, masuk la sorang doktor mude.laki.siap die tolong perkenalkan.name doktor ni helmi, umo 28 taun.ai, aku cakap la,mcm nk promote kat aku jer.huhu.sory la ye.i dah ade.tunggu mase untuk diijab jer.kan bang kan.hihi..;-) then, g buang simen kat tangan.buang ngn mesin die.sbijik cam gergaji.leh lak die sengaja mesin kat tangan aku yg xberbalut.siap perli,"xsaket kan?, haha.."..haish, die gelakkan aku..nanti ko.pas buang, terkejut aku.tangan aku kecik.kecik sebelah.huhu.da  macam pelik jer.tp, its normal..;-)

after check ngan doktor, aku g kat fisioterapi lak.masuk2 aje, da kna bamboo da ngan staff kat situ.kna marah sebab pakai tongkat.yerla, tangan patah tp, sibuk2 g pkai tongkat.tkut tangan patah balik.die ajar care praktis yg btol.ade 4 jnis pergerakan.1000X FOR EVERY MOVEMENT, EVERYDAY..mak datuk, ape ke hey yg banyok beno angkenye.means aku kna wat 4000 MOVEMENT EVERYDAY.hmm..semalam balik hspital, try wat sndiri kat umah.wat 100x tuk every movement.means, 10% jer practice.sampai terlelap.letih gak.huhu.sian ngan diri sendiri.yerla,klu aku xtolong diri aku sendiri, sape ag yang leh tolong.huhu.ok, da plan..kul 1030am ni nk start practice.anyone nk bantu aku?hihi..;-P

p/s:12.12.11 ni appointment g wat terapi..huhu..kna struggle.diorang nk tgk improvement..pls help me to help myself..huhu..berbelit urat kepala nk phamkan ayat ni..

Wednesday, 9 November 2011

Seandainya aku mampu

sejak aku patah sayap ni..huhu..bukan..silap..patah kaki n tangan daa..pergerkan aku agak terbatas..erk,bukan! sangat terbatas..sangat2 terbatas..aku ni jenis yg suke wat kje sendiri.aku xsuke mintak org laen watkan kje untuk aku.xpaham?ok, let me explain.aku nk wat lesen moto n kete, aku pegi sendiri. daftar sendri.padahal mase tu aku bru nk wat lesen.tp, g kursus ngan moto..bawak secara haram.huhu.sory ar abg polis.nak idup, kna pandai2 ar kan.aku nk beli handphone, aku kje.aku nk beli baju, aku kje.even mase tu aku budak skolah ag.aku nk mkn kfc.aku gune duit kje aku.xpun,aku kumpul duit skolah aku.then, naek bus g beli kfc.yer ar, korang laen.ape2 yg korang nak korang request ngan mak bapak korang jer.aku?dr kcik ag da bese berdiri atas kaki sendiri..adus,saket gk pijak kaki sndiri..erm, berdiri atas kemampuan sendiri.slagi aku mampu wat sndiri aku akan wat sendiri jer..aku xmo bile aku mintak tolong, org tu rs aku mnyusahkan die..mmg la die xckp depan aku.tp,kite xtau pe die kutuk blkg kite..sory la..aku xleh optimis lam hal ni..aku agak pesimis bile mintak tolong org.kecuali tersangat2 terdesak.

mcm sekarang la.sejak aku eksiden.hari pertama eksiden, aku tersangat la lemah.xmampu nk wat ape pn.even nk gelak pn xlarat.asik nangis jer.kdang2 nk nangis pn da xlarat.nk buang air pn mintak bantuan org lain.aku xsangka, di usia aku skrg pun aku terpaksa pkai pampers.nk salin pampers pn aku xleh wat sendiri. pkaikan baju pn mintak org lain.mandikan aku.ikatkan rambut aku.makan pun kna suap.ade 1 malam, aku menangis sb along nk tukarkan pampers aku.aku rase mcm aku ni xgune.xleh nk harapkan diri sndiri.

da sampai umah pn, still xleh nk wat rutin2 aku dgn tangan aku sendiri. nk naik katil kna mintak tolong mak.nk turun katil pn mintak tolong mak.nk makan, mak ambikkan.nak mandi, adik yg tolong angkatkan.nk turun ttngga lagi la,kna angkat aku.aku bukan nye ringan.aku rase seolh2 aku ni beban bg diorang..alhamdulillah, skrg ni aku da slow2 wat sendiri.naik katil sendiri, trun katil sndiri.mndi sndiri, pkai bju sndiri, makan xyah mintak mak suapkan ag.tp, still xleh buat kje2 macam org2 yang bleh berjalan.org2 yang sempurna.aku tak sempurna.tak berupaya.

kadang2, aku menangis sendiri.hatiku mudah tersentuh.mudah terasa.aku tau, tu sume hanya bisikan syaitan.namun, apakan daya aku, aku tewas..aku tau, aku kuat, tp aku xsekuat org lain.aku tau aku tabah, tp aku xsetabah org lain.aku tau, aku boleh buat tp, aku xmcm org lain..aku tau aku akan sembuh, tp aku xkan seperti dulu lg.aku tau Allah sayangkan aku.aku tau Allah hanya mahu menguji aku, tp aku xmampu.namun, aku bersyukur, dengan ujian ini, dapat menghapuskan dosa2 kecilku.Amin.



pic ni sumenye senyum meleret je kn.tp,tiada siapa tau apakah hatiku turut sma tersenyum..;-?

Sunday, 6 November 2011

AidilAdha 2011

selamat menyambut hari raya aidililadha kpd semua muslimin dan muslimat.dan takziah diucapkn kepada keluarga yang telah kehilangan anak tersayang semalam.mari la sama2 kita menyedekahkan Al-fatihah kepada arwah.   ...........................

semalam ari raye.awal2 pagi family aku sume sibuk kat dapur.bako sate.huhu.ingat nk bako kt bawah umah je.tp,rase cm koto lak.xjadik.g bako kat dapur.abeh brasap umah aku.da mcm bako utan da.huhu.awal2 pagi dpt msj dr bf aku.nk dtg braya pas solat ari raye.solat kat surau kampung aku  jer.hihi.yerla,taun ni die xbalik kampung.jd aku ajk die beraya ngn family aku.family aku lak da bese da ngan die.die pn da mcm bse da ngan family aku.aku jer yg xpenah ag jumpe family die.huhu.nti, hari prtunangan bru la aku jumpe ngn famiy die.huhu.

sementara akk n adik aku bako sate, aku iron baju raye budak2 ni.da xtau da nk tolong pe.yerla,pergerakan terbatas.aku gerak sket je mak aku xbg.suh duk diam2  je.eee,xmo aku.boring ar, tgk org len wat kje,aku lak duk lepak2 ats wheelchair.huhu.after solat, darrxness dtg umah.aku lak siap2 nk g kubur arwah ayah aku.aku ajak darxness skali.nk turun umah aje da wat aku kcut prut.tgk tngga tinggi cm bgunan 3 tingkat.huhu.semalam, nk turun,4 org tolong angkat aku.haha.berat ke, korang2?hihi..then, pkai tongkat.nk jln msuk kwsn perkuburan aje da lame..pdhal 2 jengkal je.huhu..smpai2, kitorg bace yassin then bersihkn sket kawasan kubur tu.then ajak darxness g beraya umah sedare.mulenye xmo ikut.pujuk punye pujuk, last2 ikut gak g beraya.huhu.sempat  la die tgk lembu kna sembelih.huhu.n dpt la knal2 ngan sedare2 aku.skali ngan makan2.masakan indon.huhu.raye aji ni xbyk sgt makanan.yg bese2 jer.time nk blik,pakdin ajk g round2.sian tgk aku,sjk eksiden, xde pn kuar jln2.;-(

walaupun sekejap,tp sonok n hepy sgt dpt beraya bersama2 die.;-) practice tuk raye same2 lak taun2 depan.hihi.xsabo.ok, jom kite berover2 ngan gambo2 ni laks...;-D










hihi..da ramai yg ckp aku da maken kurus..huhu..btol ke?xpe, nti da btol2 sehat, ku qada' blik mkn aku..;-)

Wednesday, 2 November 2011

Pencari dan Perunding Jodoh

aku pnah post status kat fb pasal 1.11.11..cntik tarikh ni kan.n,hope sape2 yg kawen or nikah pd tarikh tu,skali ag aku wish samat pgantin bru n slamat melayari bhtera brumah tangga.amin..

Orait,aku bkn nk cite pasal ni.tp,critanye brmula pd 1.11.11..nampaknye,rmai frenz fb aku suke n trtarik ngn status aku.yg bg komen 2 plak,kwn2 skolah aku.blas punye blas,sembang punye sembang,rupenye kwn skolah aku yg sorg tu jiran aku rupenye.duk dpn umah aku jer.haha..npak sgt,sbuk wat hal masing2 smpaikan xsempat nk knal2 ngn jiran bru.maklumla,aku bru pindah..huhu..ad sorg ag yg pemberi komen 2 kwn skolah aku jgk.kbtln die keje 1 bgunan ngn aku,cume cmpany laen2.aku tgkat 1.die tgkat 2..sembang punye sembang,tibe2 die anta msj kat inbox fb aku..xku sangka,xku duga..die brkenan ngn sorg mamat ni,haha..nk brkwn katenye tp,malu..wah2,malu tp mahu.:-P.yg laki ni keje 1 opis ngn aku.duk sbilik lak tu..haha..die brkenan sgt ngn mamat tu..suke tgk die senyum,hekhek..

Aku ngn pemurah atinye,mengesyorkan diri aku utk menghulurkan bntuan.(rescue ranger.haha.)nk jd org tgh la konon.aku gtau bdk laki ni..n bdk laki ni stju nk kwn ngn awek ni (kwn aku tu ler).kate laki ni,die xkesah kalu awek ni mmg btol2 ikhlas nk kwn.xkesah la lawa atau x.xpndang rupe la konon..welk..suci nye ati laki ni.hehe.:-P.aku bg no phone awek ni kat laki 2 n sebaliknye..dan mereka pn ber calling2 n ber msj2..haha..si awek ni siap report sume menda kat aku.aku lak xpasal2 jd perunding utk mereka..erk,rasenye kat awek ni je..waa,aku pn curahkan la serba sdkit ilmu cintan yg aku ade..ala,bkn susah pn.ckp ikt experience je..aku da cube satukan korg.korg pndai2 la ye.usahakan la..after usaha,tawakal,doa,tp stil xbrjya means bkn jdoh korang la 2.trimala seadanya ye..

Aku 1 skolah ngn awek ni tp xde la rapat sgt.time skolah pn xtgur sgt.sb clas laen2..bpak die mmg org kmpung knal ar..sb die org plg lame wat bisnes anto gas2 dr umah ke umah,warung ke warung..family die alhamdulillah,agak warak.mak pkai purdah.die bese2 je la..tp,stil ikt syarat mnutup aurat n die da penah ke mekah tunaikan umrah..:-)..abah die kwn arwah ayah aku.walaupun kwn,tp ad ati nk ngorat aku.siap col malam2.tp,2 dlu.time aku blaja kat uitm ag..haih,gatai org tue ni.2 abah die.xkesah la.skrg ni pn die da mcm segan da ngn aku.da insap da kot.huhu.adk bradik die brkwn ngn adk bradik aku.haih,byk tol ikatan.arap bkn sdare sedarah sedaging je.tp,kami ni sedara islam,sedara seagama.:-).bg aku,die ni ok la.n kalau btl la laki yg die kenan sgt2 ni xtgk rupe,korang kwn la ek.ad jodoh,bleh kawen,ade anak,ade cucu..n korang jgn la wat2 lupe kat aku lak,hehe..aku ni nenek angkat kpd cucu2 korang tau..:-)

Monday, 31 October 2011

Seandainya awk mengerti

Kite tau awk marah kat kite.kite tau awk kcik ati ngn kite.kite tau awk trase ngn kite..tp,seandainya awk tau knapa kite ckp macam tu.seandainya awk tau knapa kite tolak pmberian awk..kite tau,awk mmg ikhlas nk bg kat kite.kite tau awk nk bg kite hepy.kite tau,awk syg sgt kat kite.sb tu awk nk belikan kite kete..kite nk ucap time kaseh sgt2 kat awk..tp,seandainya awk tau dan seandainya awk bg peluang kat kite memberi pnjelasan,knapa kite tolak pmberian awk..

Kite xnak membebankan awk.kite xnak awk rase kite ni menyusahkan awk n kite pn xnak menyusahkan awk.kite xnak awk rase kite ni nk kikis duit awk.kite xnak awk nyesal dikemudian ari.kite xnak wat awk ikat perut semata2 nk membahagia n menyenangkan kite.kite xnak wak..kite xnak la kite slalu gado sb menda ni lg.sepanjang kite knal awk,n awk knal kite,kite xpenah gado.xpenah gado melainkan sb ni..wlaupun kite ni gado tanpa melafazkan kemarahan,tp kite tau awk mrah kat kite.kite mtk maaf wak..cukup la gado pasal ni.kite xmo gado2..xbest tau.kite xsuke.kalu gado manje2 tu,kite nak.:-P.
Jgn disebabkan kite ckp,kite trauma nek moto,awk trpakse belikan kite kete.kite rase,baek simpan duit yg nk byr instalment kete tu utk kawen kite nanti.lg brbaloi.kite tau,awk xsuke nek kete.kite tau sume tu wak.tolong la jgn wat kite rase kite ni beban bg awk..plz la awk.jgn marah2.kite sdih tau..:'(

Seandainya awk mengerti..sesungguhnya,kite sygkan awk sgt2..